Kwaliteit

Van zelfevaluaties tot veiligheid

Centraal in de kwaliteitszorg van SKO West-Friesland staat het zichtbaar maken van het totale leren. Hierbij richten we ons op de basiskwaliteit en de eigen ambities van de scholen.

Bij het bepalen van de basiskwaliteit zijn de volgende vragen van belang:

● Zijn de leerlingen veilig = klimaat?

● Is het onderwijsproces goed ingericht = proces?

● Leren de leerlingen genoeg = potentieel?

In het (meerjarige) schoolplan geven scholen aan hoe ze werken aan de basiskwaliteit en hun ambities. Jaarlijks stellen scholen de belangrijkste verbeter- en ontwikkelpunten (Big Rocks) vast in hun jaarplan.

Doelen en resultaten

In 2023 waren de zes doelen voor de onderwijskwaliteit:

  1. De school is een veilige basis voor alle kinderen zodat zij zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.
  2. Alle scholen scoren op de eindtoets boven de signaleringswaarden* van de onderwijsinspectie
  3. De leerlingen van alle scholen behalen de benodigde referentieniveaus**
  4. De scholen behalen hun ambities als het gaat om het onderwijsleerproces
  5. De scholen voldoen aan de wet burgerschap
  6. Elke school doorloopt minimaal 2 keer per jaar een zelfevaluatie. De scholen organiseren hierbij een kritische vriend van buiten/collegiale consultatie.

De belangrijkste resultaten zijn:

● Op de meeste scholen is de school een veilige basis voor de kinderen. Scholen die signalen hierin zien, hebben allemaal een gedegen plan om hieraan te werken.

● Alle scholen scoren op de eindtoets (gemiddelden over 2021, 2022 en 2023) boven de gecorrigeerde signaleringswaarden van de onderwijsinspectie.

● Bij de afgelopen eindtoetsen behaalden op 15 scholen voldoende leerlingen de gewenste ambities voor de minimumdoelen lezen. Voor taalverzorging waren dat 15 scholen en voor rekenen 11. De ambities voor de streefdoelen werden voor lezen op 7 scholen gehaald, voor taalverzorging 7 en voor rekenen 4. De resultaten op met name de streefdoelen zijn minder dan de afgelopen jaren.

● Actief betrekken van leerlingen op de lesinhoud en afstemmen op de ontwikkeling van leerlingen zijn aandachtspunten op ongeveer 15 scholen.

● Alle scholen hebben hun burgerschapsonderwijs zo geformuleerd (in schoolplan, schoolgids en eigen plannen) zodat zij voldoen aan de wet.

● Alle scholen hebben een zelfevaluatie-planning in hun schoolplan en jaarplan opgenomen die uitgaat van 2 zelfevaluaties per schooljaar. Regelmatig betrekken scholen een kritische vriend van buiten. Het kan hierbij gaan om een expertleraar op een bepaald vakgebied, een directeur of IB’er of een externe. Ook zien we dat scholen steeds beter gebruikmaken van relevante wetenschappelijke literatuur op het thema.Scholen die gestart zijn met de zelfevaluatie, geven aan dat het een goed middel is om het gesprek te voeren met het team over visie en doelen en diepgaande analyses te maken. Hierbij wordt steeds vaker informatie van buiten (onderzoek, experts van andere scholen) betrokken.

* ->

*Signaleringswaarden

De Inspectie gebruikt signaleringswaarden (zogenaamde ondergrenzen) om te bepalen of een school voldoende resultaten behaalt. Voor een voldoende resultaat moeten genoeg leerlingen de minimumdoelen (1F) en streefdoelen (2F en 1S) behalen. De Inspectie berekent hierbij de gemiddeldes voor de gebieden taalverzorging, lezen en rekenen voor drie schooljaren. Vanwege Corona zijn de signaleringswaarden naar beneden gecorrigeerd. **Referentieniveaus

Scholen zijn sinds 1 augustus 2010 wettelijk verplicht de referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen in het onderwijsaanbod als uitgangspunt te nemen. De referentieniveaus beschrijven welke basiskennis en vaardigheden de leerlingen op een bepaald moment moeten beheersen om de volgende stap te kunnen maken in hun onderwijsloopbaan. Voor het basisonderwijs zijn er twee niveaus vastgesteld voor leerlingen aan het einde van de basisschool; een fundamenteel niveau (minimumdoelen) voor taal en rekenen (1F) en een streefniveau (streefdoelen) voor taal (2F) en rekenen (1S). Het fundamenteel niveau 1F sluit aan bij de vmbo-basisberoepsgerichte of vmbo-kaderberoepsgerichte leerweg, het streefniveau (2F/1S) bij vmbo-t of havo

Vooruitblik

Toekomstige ontwikkelingen zijn er net als in 2023 allemaal op gericht om allereerst de basis op orde te houden of te krijgen. Dit omvat het welbevinden en de veiligheid van onze leerlingen, taal, lezen en rekenen en het onderwijsleerproces. Mooie kwaliteitsimpulsen die we zien op scholen (bijvoorbeeld werken met rijke teksten en versterken rekeninstructies) willen we borgen en uitbreiden. Daarnaast zien we dat de resultaten achterblijven bij onze verwachtingen, dit geldt met name voor taalverzorging. Het verder investeren in vakmanschap en leren van goede praktijken zijn onze vervolgstappen.

Volgende pagina