Helpende handjes in het ICT-onderwijs

Op verschillende scholen van SKO West-Friesland zijn ze een vertrouwde verschijning. Heb je als docent een ICT-probleem, dan haal je er een ‘Digital Leader’ bij. Voordat je het weet, staat er een behulpzame leerling voor je neus. ‘Geef kinderen verantwoordelijkheid in het onderwijs, en je ziet ze groeien.’

Voor ons is het super normaal, maar voor hen is het een WOW-gevoel,” Beau (groep 7) beschrijft de reactie van kinderen als zij voor het eerst een VR-bril opzetten en opeens even in een totaal andere werkelijkheid zitten. Samen met Nahom (ook groep 7) is hij op de Nicolaasschool in Nibbixwoud Digital Leader en expert op het gebied van Virtual Reality en Augmented Reality.

Overgewaaid uit Engeland

De Nicolaasschool is een van de dertien scholen van SKO West-Friesland waar Digital Leaders rondlopen; kinderen die kunnen assisteren, als het geluid van het digibord het niet doet, een wachtwoord gereset moet worden of Chromebooks opgeladen moeten worden. Niet alleen handig voor leerlingen, maar ook voor de docenten, voor wie de moderne technologie nog wat raadselachtig is. Het concept van de Digital Leader is in Engeland ontwikkeld en via Kennisnet naar Nederland overgewaaid. SKO West-Friesland en Stichting Jong Leren waren direct geïnteresseerd en gingen er als eerste basisschoolorganisaties mee aan de slag. “Los van de extra handjes in ICT-onderwijs die je hiermee creëert, krijgen leerlingen de kans om hun talenten te ontwikkelen. Vanuit dat oogpunt maakt het deel uit van het hoogwaardige, betekenisvolle onderwijs dat we nastreven”, aldus Directeur Onderwijs van SKO West-Friesland Martin Ooijevaar.

Keycard om de nek

De Nicolaasschool telt vijftien Digital Leaders, ieder met een eigen taak. Beau en Nahom natuurlijk met VR/AR, maar daarnaast heb je onder meer leaders voor de Chromebooks, Bee-Bots (kindvriendelijke robots), 3D-printer en het TECHnico-LAB. “We zijn het tweede jaar in gegaan en de kinderen gooien de schroom steeds meer van zich af”, vertelt ICT-coach Roy Mol. “In plaats van op te draven voor allerlei klusjes stappen ze zelf ook op docenten af: ‘Juf, zullen we een les code kraken doen?’. Als je ziet hoe serieus ze dat begeleiden, met de keycard van Digital Leader om hun nek, word ik daar heel vrolijk van.” Marijke van der Gracht helpt als ICT-coördinator momenteel op vier scholen met het opzetten van het Digital Leader programma. De invulling verschilt per school, merkt zij. Van puur ICT-hulpverlening tot de ruimte die Digital Leaders krijgen om zelf iets van hun nevenfunctie te maken, zoals op de Nicolaasschool. “Het verbaast me hoe de Digital Leaders aan de haal gaan met hun rol. Je moet ze eerder afremmen dan aansporen.” “Het is een populaire job”, beaamt Roy Mol. “Kinderen moeten er officieel op solliciteren. Dit jaar hebben we 35 brieven binnengekregen. De huidige Digital Leaders hebben geholpen bij de selectie van de brieven en de sollicitatiegesprekken.”

Vet project

Elke dinsdagmiddag heeft Roy op de Nicolaasschool ‘zijn eigen klasje’. Dan komen de Digital Leaders samen in het TECHnico-LAB. Het Digital Leader-programma bestaat ook uit het bijhouden van een portfolio en het vragen van feedback van docenten op de ondersteuning van de leaders. “Dat spreken we door. We staan stil bij lopende projecten en inventariseren nieuwe ideeën.” Beau en Nahom zijn nu bezig met een ‘heel vet’ project. Zij brengen de school in beeld met ThingLink-technologie. Beau: “Daarmee maak je 3D-beelden. Die gaan we dan monteren tot zo’n Google Streetview rondleiding door de school. Kan iedereen thuis op de computer door onze school rondlopen.”

Mini-vakbeurs voor Digital Leaders

Het streven is om het Digital Leader programma binnen SKO West-Friesland uit te breiden van dertien naar achttien scholen als vast onderdeel van het onderwijs. Marijke: “Wat ik wel zou willen is dat we in de toekomst een soort mini-vakbeurs gaan organiseren waar alle Digital Leaders samenkomen en kennismaken met nieuwe ICT-ontwikkelingen voor het basisonderwijs. Die kunnen ze dan weer mee terugnemen naar hun scholen.” En als zij nog verder kijkt, ziet ze niet in waarom je de Digital Leader-opzet niet zou kunnen kopiëren naar andere vakgebieden. De ‘Music Leader’ of de ‘Gymnastics Leader’. “Dat kinderen je helpen om de hele school draaiende te houden. Hoe gaaf en leerzaam is dat!”

Joey en Stijn

Joey (groep 5) is gek op beeldschermen en speelt graag games op de tablet. Stijn (groep 6) heeft thuis een Google Classroom aangemaakt, waarin hij leuke gezinsgebeurtenissen bijhoudt. Logisch dat zij Digital Leader zijn op hun school, de Jozef en Mariaschool in Spierdijk, beide voor het tweede jaar. Joey: “Ik leg uit hoe de Bee-Bots werken. Voor kleuters is dat best nog lastig. Ze begrijpen het niet zo snel.” Stijn: “Ik ga over de klooikoffer met technische spullen, maar die kunnen we even niet vinden. Dus help ik nu bij het ‘code kraken’ op de computer.” Zowel Joey als Stijn zijn nog lang niet uitgekeken op de ICT. “Een robot maken lijkt met te gek”, aldus Joey. “Ik wil verder met programmeren”, meldt Stijn. Misschien weten ze hun leraren op de Jozef en Mariaschool nog zo ver te krijgen!