Kindgesprekken
Kleur op de wangen krijgen
14 september 2022 was een bijzondere dag op de Bonifatiusschool in Spanbroek en ’t Ruimteschip in Opmeer. Het reguliere lesprogramma was volledig vervangen door een serie gesprekken tussen ouders, leerkrachten en leerlingen. Leerlingen hadden deze gesprekken zelf voorbereid.
De vraag die centraal stond tijdens de gesprekken was: hoe gaat het eigenlijk met kinderen thuis en op school? Wat zijn hun dromen, wensen, capaciteiten en tekortkomingen? Ook Jens en Roan uit groep 8 hadden aan zelfonderzoek gedaan aan de hand van een serie persoonlijke vragen en een presentatie voorbereid. Zo vertelde Jens dat hij iets preciezer zou kunnen werken, Roan vindt dat hij soms dingen sneller en geconcentreerder kan aanpakken. Jens wil het VWO halen en Roan de Havo.
Waarin ben je een ster?
In de lagere groepen werd het gesprek speelser gevoerd. Met behulp van een tekening. Of met een voorwerp, zoals een ster. Waar is een kind een ster in? “Door exclusief aandacht te besteden aan leerlingen, krijgen zij kleur op de wangen”, vertelt schooldirecteur Rein Swart. “Bekend maakt bemind. Het leuke was dat ouders soms verrast waren door bepaalde zelfreflecties van hun kind.”
Praten over jezelf
“Voor ons is dit nieuw”, vertelt Marinda Mol, lid van het directieteam van de Bonifatiusschool. “Samen met ’t Ruimteschip zijn we op weg om een IKC te worden. Binnen dat traject maken we gebruik van elkaars kennis, kwaliteiten en inzichten. Zij hadden al goede ervaringen met kindgesprekken.”
Tanja Knijn, leerkracht groep 3/4 van ‘t Ruimteschip, beaamt dat. “Vaak zie je dat er in de hogere groepen informeel persoonlijke gesprekjes worden aangeknoopt, maar ik heb het een vast plekje gegeven in mijn groep. Bijna alle kinderen waren gelijk enthousiast. Nu zeggen ze: ‘Yes, ik heb een kindgesprek!’ Kinderen mogen het over zichzelf hebben. Daardoor voelen zij zich extra opgetild. ‘Eerst de relatie, dan de prestatie’, zeggen we bij SKOWF. Daar is dit een voorbeeld van.”
Leren presenteren
Het kindgesprek gaat verder dan een nonchalant babbeltje. Het is ook de bedoeling dat leerdoelen worden vastgesteld en dat deze regelmatig worden getoetst. “Je maakt hiermee kinderen mede-eigenaar van hun leerproces”, aldus Rein Swart. “Ook later moeten zij initiatief nemen en afspraken nakomen. En een bijkomend pluspunt: leerlingen als Roan en Jens leren presenteren.”
De bedoeling is om het kindgesprek en het kind/oudergesprek in te bedden in alle groepen van ’t Ruimteschip en de Bonifatiusschool . Marinda: “Ons gezamenlijke motto is ‘gelukkig laten groeien’. Het sterke gesprek - zoals wij het noemen - past daarin. Het draagt bij aan de ontwikkeling en het zelfbewustzijn van kinderen. En ouders voelen zich meer betrokken bij de school.”