Kwaliteit
Van zelfevaluaties tot veiligheid
Centraal in de kwaliteitszorg van SKOWF staat het zichtbaar maken van het totale leren. Hierbij richten we ons op de basiskwaliteit en de eigen ambities van de scholen.
Bij het bepalen van de basiskwaliteit zijn de volgende vragen van belang:
● Zijn de leerlingen veilig = klimaat?
● Is het onderwijsproces goed ingericht = proces?
● Leren de leerlingen genoeg = potentieel?
In het (meerjarige) schoolplan geven scholen aan hoe ze werken aan de basiskwaliteit en hun ambities. Jaarlijks stellen scholen de belangrijkste verbeter- en ontwikkelpunten (Big Rocks) vast in hun jaarplan.
Doelen en resultaten
In 2022 waren de zes doelen voor de onderwijskwaliteit:
- De school is een veilige basis voor alle kinderen zodat zij zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen.
- Alle scholen scoren op de eindtoets boven de signaleringswaarden van de onderwijsinspectie.
- De leerlingen van alle scholen behalen de benodigde referentieniveaus.
- De scholen behalen hun ambities op de tussentoetsen van CITO. Zij hebben hierbij op alle gebieden over het algemeen de lat hoger gelegd dan het landelijk gemiddelde.
- De scholen voldoen aan de wet burgerschap.
- Elke school doorloopt minimaal twee keer per jaar een zelfevaluatie. De scholen organiseren hierbij een kritische vriend van buiten/collegiale consultatie.
De belangrijkste resultaten zijn:
- De meeste scholen bieden een veilige basis voor de kinderen. We merken wel dat dit iets is waar gericht aan gewerkt moet blijven worden.
- Vanwege de coronacrisis besloot de inspectie de resultaten in het schooljaar 2021/2022 niet te beoordelen. In de schooljaren daarop zijn er aangepaste signaleringswaarden vastgesteld. . Alle scholen scoren op de eindtoets (gemiddelden over 2019, 2021 en 2022) boven de aangepaste signaleringswaarden van de onderwijsinspectie.
- Bij de afgelopen eindtoetsen behalen op zeventien scholen voldoende leerlingen de gewenste ambities voor de minimumdoelen lezen. Voor taalverzorging zijn dat veertien scholen en voor rekenen twaalf. De ambities voor de streefdoelen worden voor lezen op negen scholen behaald, voor taalverzorging dertien en voor rekenen acht.
- Op een aantal scholen worden op meerdere vakgebieden de ambities niet behaald. De signalen die we hieruit halen gebruiken de scholen om verdere analyses te maken en interventies vorm te geven.
- Het burgerschapsonderwijs staat bij alle scholen op de agenda en er zijn gemeenschappelijke uitgangspunten vastgesteld. Aan het eind van schooljaar 2022-2023 hebben alle scholen hun burgerschapsonderwijs zo ingericht dat zij voldoen aan de wet.
- Scholen die gestart zijn met de zelfevaluatie, geven aan dat het een goed middel is om het gesprek te voeren met het team over visie en doelen en diepgaande analyses te maken. Hierbij wordt steeds vaker informatie van buiten (onderzoek, experts van andere scholen) betrokken.
Vooruitblik
Toekomstige ontwikkelingen zijn er allemaal op gericht om de basis op orde te houden of te krijgen. Dit omvat het welbevinden en de veiligheid van onze leerlingen, taal, lezen en rekenen en het onderwijsleerproces.
We gaan bovenschoolse experts (taal-lezen en rekenen) inzetten op scholen waar de grootste signalen zijn, en zorgen voor andere interventies op schoolniveau rondom het versterken van de professionaliteit. Daardoor verwachten we dat de resultaten de komende jaren stabieler worden. In 2023 wordt er ook breder gekeken naar toetsing en hoe we bij SKOWF de ambities gaan formuleren.