Voorwoord

Goed zijn goed blijven

een aanhoudende zoektocht om dingen beter te doen.

Een keer winnen is mooi, blijvend winnen is een behoorlijke opgave. M.a.w. om het onderwijs op de scholen blijvend betekenisvol en hoogwaardig te houden en verbeteren vraagt om de onderwijsontwikkeling expliciet aandacht te geven, immers wat je aandacht geeft groeit.

Naast aandacht is de juiste focus, hard werken, en onderlinge samenwerking op basis van vertrouwen en verantwoordelijkheid nemen essentieel. Vanuit nieuwsgierigheid een vraag stellen zoals: hoe leert het jonge kind? is een start van een zoektocht om het beter te willen doen. Met deskundigheid van buiten in de vorm van persoon en/of literatuur, maar ook elkaars vakmanschap waarderen en daarvan leren brengt je verder.

Als leraren de nieuwsgierigheid door interactie over weten te brengen bij de leerlingen groeit het gezamenlijk welbevinden. Ook leerlingen zijn dan medeonderzoekers van de onderwijspraktijk. Zij onderzoeken en geven haarfijn aan wat van betekenis is, daardoor begrepen wordt en beklijft.

De vraag: wat moeten kinderen weten aan het einde van groep 8? leidt tot een ontwerp voor goed onderwijs. Leraren krijgen daardoor meer vrijheid om de eigen weg te bepalen, methodes worden minder van belang. Het mes snijdt aan twee kanten, fijner in het werk staan en hogere kwaliteit van het primaire proces.

Goed zijn goed blijven, de zoektocht, het ontwerpen, het welbevinden van de vakman/-vrouw vraagt het blijven investeren. Investeren in elkaar als mens en professional, maar ook in een rijke betekenisvolle omgeving. Investeren is elke euro slim in zetten. Zo investeren maakt blijvend winnen mogelijk!

Leo Wijker

Voorzitter College van Bestuur

Volgende pagina